علت حریق بیمارستان قائم رشت اتصالی در اتاق یو پی اس بوده است | پیش از حضور آتش نشانی مدیریت بحران بیمارستان باید نسبت به خروج بیماران اقدام می کرد
علت حریق بیمارستان قائم رشت اتصالی در اتاق یو پی اس بوده است | پیش از حضور آتش نشانی مدیریت بحران بیمارستان باید نسبت به خروج بیماران اقدام می کرد
یکصدمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت ظهر دوشنبه در ساختمان شورا برگزار شد.

به گزارش تیتر گیلان، حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در ابتدای این جلسه عنوان کرد: بعضی مجتمع های بیمارستانی و موسساتی و بازار که مشکلات ایمنی حریق دارند حتما باید توسط سازمان آتش نشانی پیگیری کند تا اقدامات ایمنی لازم انجام شود. همچنین از زحمات پرسنل آتش نشانی تشکر ویژه دارم و به خانواده های داغدار حادثه آتش سوزی بیمارستان قائم رشت بار دیگر تسلیت عرض می نمایم.

محمدرسول محمدپور
 مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت نیز اظهار داشت: روابط عمومی شورا، روابط عمومی شهرداری و سازمان فرهنگی شهرداری رشت در کنار یکدیگر بروشورها و بنرهایی جهت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به شهروندان طراحی خواهند کرد تا بستر فرهنگی در زمینه توجه بیشتر به نکات ایمنی در اینگونه اماکن عمومی فراهم شود.

علی مقصودی
 رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در ادامه این جلسه بیان داشت: بیش از یک چهارم نیروی انسانی شهرداری رشت در زیرمجموعه این سازمان مشغول کارند و بخشی از فعالیت های ما فراسازمانی است. نظارت بر این حجم از کار و عملکرد همکارانمان حائز اهمیت است. سال گذشته مجموع قرارداد رفت و روب ۳۰۹ میلیارد تومان و مجموع هزینه کرد شهرداری در حوزه رفت و روب بالغ بر ۶۵۰ میلیارد تومان بوده است و هر کیلوگرم زباله ۳۴۰۰ تومان هزینه در پی داشته است.

وی با تاکید بر ضرورت بهره مندی از تکنولوژی های نوین در راستای بهبود عملکرد این سازمان، افزود: در فهرست بها کار با احجام و عملکرد سنجیده می شود و مثل گذشته بر اساس تعداد ماشین و افراد نیست. این کار مستلزم رصد عملکرد است. در تهران، اصفهان، شیراز و اهواز نیز این کار در شرف انجام است که یک راهکار آن، دستگاه های ردیاب است.

مقصودی با بیان اینکه داده درستی از سطح شهر و مساحت رفت و روب به صورت دقیق نداریم، تصریح کرد: در همه مناطق پنجگانه اوضاع به همین شکل است. ضعف داده های شهرداری جای بحث دارد. یک بار برای همیشه باید به کمک تکنولوژی روز این کار انجام شود. نقاط مختلف چندین بار در روز جارو زده می شوند و این محاسبات باید انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در ادامه گفت: دو جریمه عدم کارکرد و عدم کیفیت کارکرد در نظر گرفته ایم. اگر ضوابط اجرا نشود مبلغ آن پرداخت نمی شود و این کار به کمک تکنولوژی امکانپذیر است.

علی مقصودی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: پیش بینی ما برای ۵ منطقه یک میلیارد تومان برای تهیه دستگاه های مدنظر است که همانند پیجر همراه پاکبانان باشد و ساعت ورود و خروج و عملکرد قابل رصد باشد.

وی در پایان ضمن تشریح قابلیت های این دستگاه ها، خاطر نشان کرد: در مواردی شرکتها نیروهای پاکبان را در جای دیگر مستقر می کنند و حتی برای امور شخصی نیز از این عزیزان کمک می گیرند. اگر بر عملکرد پاکبانان رصد مناسبی وجود داشته باشد چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد. بدون چنین اتفاقاتی با کمبود نیرو مواجهیم و انتظار داریم کار این قشر نیز تخصصی در نظر گرفته شود.

محمدحسن عاقل منش دیگر عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت در ادامه عنوان کرد: در بحث ردیاب نیاز به تدبیر و تبیینی وجود دارد. رئیس سازمان مدیریت پسماند با حضور پیمانکاران جلسه ای برگزار کند و مشخص شود مشخصات این دستگاه چیست؟ چه قابلیت هایی دارد و در چه زمانی باید همراه پاکبانان باشد؟ با این کار بخشی از مخالفت ها از بین خواهد رفت. ضمن اینکه باید مشخص شود چه خطاهایی در زمان استفاده از این دستگاه ها وجود دارد؟

وی با بیان اینکه در برخی موارد از نیروها در جای درست استفاده نمی شود افزود: درخواست هایی دریافت می شود که به تعدادی از نیروها نیاز وجود دارد و این موارد باید در نظر گرفته شود. به جای استفاده از ظرفیت کامل نیروها در نگهداشت و تمیزی محلات، گاهی در جای دیگر از این ظرفیت ها استفاده می شود.

عاقل منش با تاکید بر اینکه دغدغه من رفع نگرانی کارگران است، تصریح کرد: نباید این احساس به وجود بیاید که افراد تحت کنترل هستند. اگر بتوانیم به جای این احساس ناامنی، احساس آرامش بدهیم امکانپذیر است. باید پاداش ها و اضافه کارهایی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

علی مقصودی
 در این خصوص عنوان کرد: استفاده ما از این دستگاه تنها برای رصد موقعیت مکانی همکاران در زمان کار است. شاید دستگاه کارکردهای دیگری داشته باشد اما خروجی استفاده از دستگاه برای سازمان همین مورد است. اینطور نیست دستگاه در محدوده روشن شود و حرکت نکند و در پایان ساعت خاموش شود. این مشخص است کار انجام نشده است. در خارج از ساعت کاری نیز نیازی نیست دستگاه روشن باشد. به دنبال رصد زندگی شخصی افراد نیستیم. امواج دستگاه نیز شبیه به موبایل است.

حسن کریمی کرنق 
رئیس کمیسیون بهداشت شورا در ادامه بیان داشت: اینگونه تغییرات همواره با مقاومت هایی همراه است. پیشنهاد می دهم ابتدا نمایندگان  از نیروهای رفت و روب را انتخاب و جلسه ای برگزار کنید تا با قابلیت های دستگاه آشنا شوند و بعد این کار را انجام دهید. در کنار این موارد باید توجه خاصی به تقاضای این قشر در خصوص مسائل درمانی، رفاهی و تفریحی نیز وجود داشته باشد تا کارایی ارتقا یابد.

مسعود عباس نژاد
 دیگر عضو کمیسیون بهداشت شورا خاطر نشان کرد: این تکنولوژی از نگاه کارگران به نفعشان نیست. احساس می کنند به ربات تبدیل شده اند و از لحاظ ذهنی با این کار سخت، فشار روانی دیگری نیز خواهند داشت. قبل اجرای طرح باید طرح توجیهی وجود داشته باشد. این امنیت روانی باید برایشان وجود داشته باشد در غیر اینصورت با این موضوع مخالفم. احساس می شود خیری در این طرح برایشان نیست و تنها کسانی که کم کاری کرده اند تنبیه می شوند. تنبیه هست اما تشویق نیست. آیا اگر بیشتر کار کردند حقوق بیشتری میگیرند؟

وی افزود: خودمان هم جای آنها باشیم ناراحت می شویم. فرض کنید به اعضای شورا بگویند این خودکار را در جیبتان بگذارید بدانیم کجا رفته اید. من در آن شرایط لکنت زبان میگیرم و حرف زدنم را فراموش میکنم. چرا ضعیف ترین قشر را گرفته اید؟ اگر خوب است چرا به مدیران شهرداری و دیگر کارکنان این دستگاه را نمی دهید؟ چرا خودروهای شهرداری و اتوبوس جی پی اس ندارند؟ چرا طرح تشویقی در نظر گرفته نمی شود؟ من در این خصوص قانع نشده ام. اول جلسه ای توجیهی بگذاریم. افکار عمومی را قانع کنید و بعد این کار را انجام دهید. این افراد از جان مایه گذاشته اند. اول رضایتشان را بگیرید بعد انجام دهید.

علی مقصودی
 در توضیح این موضوع اظهار داشت: اگر در جایی کار کارشناسی شده و امکان انجام کار درست وجود دارد چرا انجام ندهیم؟ ما می خواهیم حق و حقوق کارگر تضییع نشود. کارگر نباید کار دیگران را در جای دیگر برود انجام دهد. کار پاکبان باید حرفه ای دیده شود. اگر سریع تر هم کار انجام دهند اما حرفه ای باشد حقوق کامل در نظر گرفته می شود.

شهرام مومنی رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت نیز در بخش پایانی جلسه تصریح کرد: در تاریخ ۲۹ خرداد حریق بیمارستان قائم در ساعت ۱:۱۳ اعلام می شود و به محض دریافت پیغام ۳۶ ثانیه ای، نیروهای آتش نشانی طی ۴ دقیقه که استاندارد جهانی است به محل حادثه رسیدند. اطلاعات درستی به نیروها اعلام نمی شود. این که حریق در کدام بخش است به درستی اعلام نمی شود و زمان رسیدن به کانون حریق افزایش می یابد. تیم عملیاتی بدون اطلاعات درست، شروع به عملیات می کند. در شرایط عادی رسیدن به کانون ۲ دقیقه زمان میبرد.

وی با اشاره به تاخیر بیمارستان در اعلام حریق و بیان اینکه در زمان شروع عملیات، آتش در اتاقی که آتش شعله ور بوده به سقف آرمسترانگ رسیده بود و کابل ها و تاسیسات نیز دچار حریق شده بودند افزود: ظاهرا با اولین هشدار آتش، مسئولان بیمارستان کم کاری کرده اند. در هشدار دوم که پس از ۴۰ ثانیه اعلام شد و پس از اینکه با تلفنخانه خودشان تماس میگیرند بعد از آن با سازمان آتش نشانی تماس میگیرند. حدود ۷ دقیقه از زمان شروع آتش اینگونه از بین می رود. دوربین ها نشان می دهند با مشاهده دود می توانستند طبق دستورالعمل توسط تیم مدیریت بحرانشان نسبت به خروج اضطراری بیماران اقدام کنند.

مومنی خاطر نشان کرد: برای امداد به بیمارستان قائم طبق پروتکل ها نسبت به اعزام نیرو اقدام کردیم. ۲۸ خودرو اعزام می شوند. هر نقطه از شهر یک کد ماند تا اگر اتفاق همزمانی رخ داد بتوانیم پوشش بدهیم. در این حادثه ۱۴۲ فرد بستری را بدون اینکه دچار سوختگی شوند خارج کردیم. پرسنل و همراهان را در آمار نیاورده ایم. بیمارستان نیز باید پروتکل هایی را رعایت میکردند. با دستگاه های دستی باید برخی بیماران پیش از حضور آتش نشانی به اورژانس منتقل می شدند.

وی افزود: متاسفانه ۹ بیمار در این حادثه جانشان را از دست داده اند و بیمارانی بودند که با دستگاه زنده بودند و در آی سی یو بستری بودند و جای تاسف دارد و خدمت خانواده هایشان تسلیت عرض می نماییم و علت حریق بیمارستان قائم اتصالی در اتاق یو پی اس بوده است.