ورود فاضلاب به رودخانه ها،مشکل بسیارحاد
ورود فاضلاب به رودخانه ها،مشکل بسیارحاد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه پسماندها خطرات زیادی را با توجه به ویژگی‌های احتراق، واکنش پذیری، خورندگی و سمیت بر سلامتی انسان و طبیعت وارد می‌کند، گفت: ورود فاضلاب به رودخانه‌های رشت و دپوی زباله در سراوان از مشکلات بسیار حاد محیط زیستی رشت هستند.

به گزارش رصد گیلان  از رشت، ارسلان سالاری عصر امروز با حضور در جلسه صحن علنی شورای رشت با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بالغ بر ۲۷۲ هزار آزمایش کرونا انجام شده است اظهار کرد: در مجموع ۵۷ هزار و یکصد نفر نیز طی این مدت بستری شده اند.

وی با تقدیر از همراهی و همکاری شورای ششم و شهرداری رشت به منظور در اختیار قرار دادن تمامی ظرفیت‌ها به منظور مقابله با کرونا افزود: جهت حل مشکلات حوزه سلامت در استان و مقابله با بحران کرونا فقط بیش از ۳۵ سفر به وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم و مشکلات استان را پیگیری کرده‌ایم.

به گفته سالاری، شورا و شهرداری رشت نیز در این باره با مشارکت در عملیات پاکسازی، گندزدایی و ضدعفونی معابر توسط سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت، تخصیص فضا جهت اسکان واحدهای دانشگاه جهت غربالگری در کرونا، مشارکت در تامین وسایل حفاظتی و ضدعفونی کننده و نصب بنرهای اطلاع‌رسانی عمومی در حیطه کرونا در میادین اصلی شهر همکاری و همراهی خوبی داشته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به برخی از چالشهای پیش روی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اشاره کرد و گفت: معیوب بودن زیرساختهای بهداشتی و درمانی استان، فرسوده و مستهلک بودن نزدیک به یک سوم فضای فیزیکی ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در استان، وضعیت نامناسب بیمارستانهای استان، ناتمام ماندن پروژه‌های بهداشتی درمانی استان وعدم جذب اعتبار جهت تکمیل کلینیک‌های ویژه استان وعدم اجرای طرح تحول نظام سلامت از نمونه این چالش‌ها بوده است.

سالاری با اشاره به خلاصه‌ای از اقدامات این دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان کرد: راه‌اندازی پایگاه اورژانس هوایی کشور در گیلان، افزوده شدن ۱۷ دستگاه آمبولانس پیشرفته به ناوگان اورژانس گیلان، افتتاح نخستین مرکزکاشت حلزون شنوایی قطب کاشت حلزون شمال کشور، بهره برداری از دستگاه رادیوتراپی شتاب دهنده با انرژی بالا در بیمارستان رازی پس از ۱۰ سال و یا خرید و تجهیز خوابگاه دانشجویی شهید سلیمانی تنها بخشی از این اقدامات بوده است.

وی به بهره برداری از دو بیمارستان در شرق و غرب استان اشاره کرد و گفت: تجهیز و بهره برداری بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی جایگزین تالش و تجهیز و بهره برداری بیمارستان جایگزین لنگرود مجموعا با اعتبار پانصد میلیارد تومان از جمله این ابر پروژه‌ها بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تجهیز و راه اندازی اورژانس بیمارستان شهید بهشتی انزلی، افتتاح اورژانس جدید بیمارستان رازی نیز از دیگر اقدامات طی این مدت بوده است، تصریح کرد: توسعه بخش اورژانس بیمارستان فومن، بهسازی مرکز جامع سلامت شبانه‌روزی شهر ماکلوان و همچنین به افتتاح ۳۲ پروژه عمرانی دانشگاه در سفر وزیر بهداشت به استان در خرداد سال جاری بوده است.

سالاری با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری ما بین این دانشگاه و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) بیان کرد: عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی با قرارگاه خاتم جهت احداث بیمارستان ۳۵۰ تخت خوابی پورسینا رشت و احداث دانشکده پزشکی سایت لاکان آغاز شده است.

وی به تجهیزات سرمایه‌ای تأمین شده توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان اشاره کرد و گفت: تامین بالغ بر ۸۵۰ قلم تجهیزات پزشکی بیمارستانهای دولتی استان، راه اندازی ۱۴ دستگاه سونوگرافی و اکو سونوگرافی، راه اندازی ۳ دستگاه رادیولوژی ثابت و ۶ دستگاه رادیولوژی پرتابل و راه اندازی ۹ دستگاه CT Scan ۱۶ اسلایس از جمله این تجهیزات هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از راه اندازی ۲۶ دستگاه اکسیژن ساز خبر داد و افزود: تامین چهار دستگاه مخزن اکسیژن، دو عدد۲۰ تن رازی، انزلی و لاهیجان و تلاش جهت تامین هشت دستگاه مخزن اکسیژن در دستور کار دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان قرار دارد و همچنین تجهیز و بهره برداری از مرکز اورژانس پشتیبان سایت لاکان، تجهیز اورژانس جدید بیمارستان حشمت و تجهیز ICU جدید بیمارستان پورسینا از دیگر اقدامات است.

سالاری با اشاره به راه اندازی ۹ دستگاه اکسیژن ساز جدید از ابتدای مرداد ماه سال جاری تصریح کرد: تعداد اکسیژن سازهای بیمارستانها از ابتدای کرونا مجموعا ۲۶ دستگاه بوده و سه مخزن اکسیژن مایع نیز خریداری و به بهره برداری رسیده اند.

وی همچنین به چالش‌های زیستی در شهر رشت اشاره کرد و گفت: ورود فاضلاب به رودخانه‌های رشت و دپوی زباله در سراوان از مشکلات بسیار حاد محیط زیستی رشت هستند و این پسماندها خطرات زیادی را با توجه به ویژگی‌های احتراق، واکنش پذیری، خورندگی و سمیت بر سلامتی انسان و طبیعت وارد می‌کند.

انتهای پیام/