متولیان فرهنگ دوست رشتی کجایند؟
متولیان فرهنگ دوست رشتی کجایند؟
کجا هستند مسئولین و متولیان فرهنگی رشت که به داد این مجموعه برسند و بتوانند این ساختمان را احیا و مرمت نمایند تا نفس دوباره‌ای بکشد و نفس دوباره به دوستداران این ساختمان و دوستداران فرهنگ و تاریخ رشت ببخشد؟

به گزارش تیتر گیلان، سید محسن موسوی، نامزد ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر رشت در یادداشتی نوشت: تاریخ مایه عبرت انسان‌هاست و بناهای تاریخی، آثار ماندگار و افکار و اندیشه‌های بلند انسان‌های فهیم است. آثار تاریخی، گنج های پنهان و آشکار مردمی سخت‌کوش است که با چشم‌انداز بلند و زیبا و قضاوت بر حق آیندگان را به نیکی برای خود به یادگار گذاشته‌اند.

شهر رشت شهر فرهنگ و تمدن و شهر یادگاران ارزشمند اعصار و قرون متوالی، امروز به دلیل نادیده گرفتن آثار مدنی و معنوی آن‌ها در غربت اندیشه و فرهنگ بسر می‌برند. آثار تاریخی رشت ازجمله: یخچال طبیعی، مهمانسرای بهار یا هتل بهار در شهرداری، مساجد و بقاع متبرکه قدیمی رشت، مقبره الشعرای شهر و ازجمله ساختمان ارزشمند دانشسرای رشت نه‌تنها مغفول مانده بلکه به‌واسطه بی‌تدبیری و سوداگری عده‌ای فرصت‌طلب در بازار شهر چوب حراج می‌خورند.

امید است متولیان عرصه فرهنگ در این زمینه هر چه سریع‌تر به داد این آثار تاریخی برسند و بجای غارت این گنجینه‌ها و مجموعه‌های ارزشمند تاریخی، به مرمت و بازسازی آن‌ها اقدام نمایند تا لعن و نفرین آیندگان را برای خود ساری و جاری نسازند.

ساختمان دانشسرای رشت، یکی از ساختمان‌ها و مکان‌هایی است که مایه فخر و افتخار شهر رشت و متولیان فرهنگ این شهر هست، اما امروز به چه وضعی افتاده است؟ امروز دارند ساختمان دانشسرا و زمین‌های آن را چوب حراج می‌زنند.

کجا هستند مسئولین و متولیان فرهنگی رشت که به داد این مجموعه برسند و بتوانند این ساختمان را احیا و مرمت نمایند تا نفس دوباره‌ای بکشد و نفس دوباره به دوستداران این ساختمان و دوستداران فرهنگ و تاریخ رشت ببخشد؟

این آثار تاریخی‌ در حقیقت تراوش فکر و اندیشه بلند گذشتگان ماست. تخریب این آثار ازجمله ساختمان دانشسرا به معنای مرگ فرهنگ و زبان فرهنگ منطقه رشت است. ما به‌جای تخریب این آثار باید به مرمت آن‌ها بپردازیم. رشت حتی یک منطقه گردشگری ندارد که جذب مسافر کند. شما مشاهده می‌کنید که بسیاری از مسافران در سراوان، عده‌ای به شرق و عده‌ای به غرب گیلان می‌روند، چون جاذبه‌های گردشگری در رشت وجود ندارد.

چرا این گنجینه‌های ارزشمند را در رشت احیا نمی‌کنیم تا هم فرهنگ خود را زنده نگه‌داریم هم میراث گذشتگان خود را حفظ کنیم و هم مسافر جذب کنیم؟

از درآمد بازدید این آثار برای نگهداری این آثار هزینه نماییم.

ما می‌توانیم برای آبادانی این آثار تاریخی ارزشمند شهر رشت، از بودجه‌های ملی و استانی یا از ظرفیت مجموعه خیرین و یا ظرفیت بازاریان و یا سرمایه‌گذار استفاده نماییم.

عدم بازسازی این مکان فرهنگی و ارزشی سبب نگرانی و غم و اندوه شهروندان فهیم رشت شده است که باید هر چه سریع‌تر در این زمینه اقدام عاجل صورت پذیرد و با مرمت و بازسازی و بهسازی ساختمان دانشسرا

و بتوانیم ان شاءالله این میراث ارزشمند و ماندگار که گذشتگان برای ما به ارث گذاشته‌اند را هم قدردان باشیم و هم برای نسل آینده حفظ نماییم.

انتهای پیام/