“بررسی ظرفیت های شفت برای ایجاد شهری پویا و سرزنده”
“بررسی ظرفیت های شفت برای ایجاد شهری پویا و سرزنده”
مکان جغرافیایی قرارگیری، امکان توسعه شهر از همه جهت، دسترسی، طبیعت بی نظیر، وجود اماکن گردشگری با فاصله کمی از شهر، شهروندان آگاه و باانگیزه، پیشینه فرهنگی و اجتماعی، شفت را در موقعیتی  بی نظیر برای اجرای طرحهایی از این دست قرار داده است. البته این مهم نیاز به مطالعات گسترده و همکاری و مشارکت نهادها و سازمانهای مرتبط دولتی، موسسات مردم نهاد و شهروندان دارد.

به گزارش تیتر گیلان، ابراهیم هوشیار در یادداشتی نوشت: شفت، دارای پتانسیلهای بیشماری است که متاسفانه هنوز از بسیاری از آنها بدرستی بهره برداری نشده؛ بسیج کردن ظرفیتهای این شهر به شیوه ای پایدار همراه با بهره گیری از مشارکت شهروندان، به ارتقاء سطح کیفی زندگی شهروندان و ایجاد شهری پویا و سرزنده می انجامد. نیل به چنین هدفی از طریق مطالعه و اجرای پروژه هایی همچون باززنده سازی و یا بازآفرینی میسر خواهد بود. فرآیندی که با دیدی جامع و یکپارچه به توسعه و بهبود شرایط اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و زیست محیطی شهرها کمک می کند تا شهری سرزنده و شکوفا ایجاد نماید.

مکان جغرافیایی قرارگیری، امکان توسعه شهر از همه جهت، دسترسی، طبیعت بی نظیر، وجود اماکن گردشگری با فاصله کمی از شهر، شهروندان آگاه و باانگیزه، پیشینه فرهنگی و اجتماعی، شفت را در موقعیتی  بی نظیر برای اجرای طرحهایی از این دست قرار داده است. البته این مهم نیاز به مطالعات گسترده و همکاری و مشارکت نهادها و سازمانهای مرتبط دولتی، موسسات مردم نهاد و شهروندان دارد.

بخشی از اهداف و راهکارهایی که با برنامه ریزی دقیق در شفت قابل بررسی و اجرا بوده که حتی برخی از آنها نیاز به صرف هزینه های بالا ندارد و می تواند به پویایی و سرزندگی شهر کمک کند، به شرح زیر است:

  • ارتقاء سطح کیفی زندگی از طریق هویت بخشی، ایجاد نشاط و سرزندگی و حس تعلق به مکان

هویت بخشی و ایجاد حس تعلق به شهری که در آن زندگی می کنیم و بخش اعظمی از وقت خود را در طول روز در آن سپری می نماییم، موجب وابستگی و دلبستگی شهروندان علی الخصوص جوانان به محیط زندگی شده و باعث می شود نسبت به شهر بی تفاوت نبوده و حضوری فعال و مشارکتی گسترده داشته باشند.

۱-۱-شناسایی و تقویت گره های شهری و محله ای

بعنوان نمونه لازم است مکانهایی که به جهت حضور مستمر افراد سرشناس شفت دارای شهرت خاصی در شهر می باشند و به نوعی در حافظه جمعی شهروندان نقش بسته اند، شناسایی گردند؛ مانند یک فرد خیر، نویسنده، مداح، شهید، آزاده، جانباز، معلم، کفاش، باقلی فروش، لبو فروش، نانوا، خیاط، بازاری و … ؛ در مکان استقرار و یا زندگی این افراد می توان با ساخت سردیس، نقاشی دیواری و المانهای مختلف هنری علاوه بر بازآفرینی خاطره و ایجاد احساس تعلق به شهر، این حافظه جمعی را به نسلهای آینده انتقال داد.

۱-۲-برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره ها و رویدادهای مختلف

شهرها از دو بخش عناصر کالبدی و قابل لمس و عناصر غیر ملموس تشکیل می شوند. یکی از مهمترین مظاهر عناصر ناملموس را رویدادها شکل می دهند. ساماندهی جشنواره های مختلف فرهنگی، ملی و مذهبی بصورت دوره ای و موضوعی مانند جشن روز شفت، در کنار برگزاری سخنرانی ها، تئاترهای خیابانی، پخش فیلم و … تاثیر بسزایی بر سرزندگی محیط شهری خواهد داشت.

 

۱-۳-زیباسازی و تقویت بصری خیابان ها و کوچه ها با مشارکت شهروندان

تجربه موفق بسیاری از شهرهای جهان، کشور و استان گیلان حتی در شهرهای کوچک می تواند بعنوان الگویی برای زیباسازی شهر شفت استفاده شود. اصلاح کفسازی، نصب مبلمان شهری متناسب مانند تابلوهای متحدالشکل، سطل زباله، نیمکت، ایجاد فضای سبز، باغچه و گلکاری، نورپردازی، رنگ آمیزی و ایده های خلاقانه ای که توسط شهروندان ارائه می شود در خیابان های شهر و زیباسازی کوچه هایی که ساکنین آن علاقمند به مشارکت فعال هستند از طریق رنگ آمیزی دیوارها، کاشت گیاهان و گلهای رونده، نصب چراغ های دیواری و گلدانهای آویز متحدالشکل و … از جمله حداقل برنامه های قابل اجرا می باشد. امروزه حتی نصب تابلوهای تبلیغاتی پر رنگ و لعاب در خیابان ها علاوه بر درآمدزایی برای شهر به زیبایی بصری خیابان ها نیز کمک می کند. زیباسازی فضاهای شهری افزون بر ایجاد پویایی، بر جذب و ماندگاری گردشگر در شهر بسیار موثر است.

۱-۴– باززنده سازی راسته بازار برنج فروشان شفت:

شهرستان شفت از دیرباز به دلیل وجود کشتزارهای برنج و بالا بودن کیفیت این محصول از شهرت بسزایی در استان برخوردار بوده و می توان اذعان نمود که بخشی از هویت شهر با برنج و برنج فروشی عجین بوده و به نوعی خاطره جمعی نه فقط شفتی ها بلکه بسیاری از گیلانی ها نیز هست؛ بازسازی این بازار از طریق تغییرات کالبدی مانند کفسازی، تعریف ورودی بازار، استفاده از المان های مختلف، نقاشی دیواری، مبلمان متناسب شهری، تابلوهای معرف متحدالشکل از جمله اقداماتی است که می تواند روحی تازه در کالبد بازار بدمد.

۱-۵-ایجاد کلبه گردشگری و اطلاع رسانی

ساخت یک کلبه گردشگری هر چند در اندازه کوچک و یا اختصاص فضایی موجود در مرکز شهرستان که در آن گردشگرها بتوانند با جاذبه های توریستی شهرستان از طریق نصب تابلوها و نقشه های راهنما، بروشورهای گردشگری، پخش فیلم و موسیقی آشنا شوند؛ این کلبه می تواند با مشارکت بانوان، جوانان، دانش آموزان و یا دانشجویان و با همکاری میراث فرهنگی، آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره شود. افزون بر آن، این کلبه می تواند مکانی برای تبادل اطلاعات، اتاق فکر و ایده پردازی، و برگزاری کلاسهای مرتبط باشد.

۱-۶– ایجاد موزه شفت

بی شک موزه ها تاثیر بسیار زیادی بر هویت بخشی شهروندان ایفا می کنند؛ می توان فضایی هر چند کوچک که در کنار موزه، کاربری های دیگری را نیز پوشش دهد، به این منظور تخصیص داد. بعنوان نمونه می توان فضای موزه را با کلبه گردشگری تلفیق نمود.

۱-۷- تسهیل مشارکت هر چه بیشتر شهروندان از جمله بانوان و جوانان در اداره شهر

استفاده از ایده های شهروندان و تبادل نظر در همه زمینه ها، از طریق برگزاری نشستهای موضوعی و استفاده از توانمندیهای شهروندان در زمینه های اجرایی علی الخصوص بانوان و جوانان، به ایجاد حس تعلق و همدلی در شهروندان کمک شایانی می کند. راهکارهای جدید از تجمیع اندیشه ها و عملی کردن آنها بوجود می آید. بعنوان نمونه راهکارهای جدید و نوآورانه زیست محیطی مانند تفکیک زباله از مبدأ، روشهای بازیافت زباله، راه حل هایی برای نحوه پر کردن اوقات فراغت مانند چگونگی ساماندهی و استفاده بهینه از پارکها.

 

  • ارتقاء سطح کیفی زندگی از طریق ایجاد اشتغال پایدار

۲-۱- آموزش صنایع دستی، محصولات باغی و تولیدات بومی

امروزه با روی آوردن بسیاری از مردم به محصولات محلی و هنرهای دستی، استفاده از این صنایع و تولیدات در زندگی روزمره رو به فزونی گذاشته است. بنابرین می توان به آن بعنوان یکی از راه های کسب درآمد که البته نیاز به سرمایه گذاری زیادی نیز ندارد، نگاه ویژه ای داشت. جامعه هدف شامل تمامی شهروندان علی الخصوص بانوان خانه دار و جوانان علاقمند می باشد. بدین منظور لازم است ابتدا صنایع دستی و محصولات شهرستان بطور دقیق شناسایی شود؛ سمینارهایی با هدف ترغیب جامعه هدف به اشتغال در این زمینه تشکیل و کارگاه های آموزشی برگزار گردد.

۲-۲- راه‌اندازی مراکز شکوفایی و نوآوری

خلاقیت در صنایع دستی و تولیدات بومی یکی از نیازها برای رقابت در بازار است. بنابراین لازم است مراکزی با موضوع خلاقیت و نوآوری به صورت تخصصی ایجاد شود که در آن مدرن سازی و به روزسازی صنایع و خلاقیت در تولید و فروش مدنظر قرار گیرد.

۲-۳-برند سازی و شناسایی بازارهای هدف

با همکاری مؤسسات مردم نهاد که توسط شهروندان ایجاد خواهد شد، برندهای مختلف ایجاد و راههایی برای جذب بازار در شهرها و استانهای کشور ایجاد خواهد گردید.

۲-۴- تقویت فعالیت های اقتصادی مرتبط با گردشگری

فعالیتهایی همچون رستوران ها، کافه ها، دکه های متحدالشکل فروش محصولات و صنایع بومی، اماکن اقامتی بومگردی که میتواند با خلاقیت و نوآوری، همکاری نهادهای مربوطه و شهروندان ایجاد شود.

۲-۵- ساماندهی و تقویت دوشنبه بازار شفت

دوشنبه بازار شفت از دیرباز موردتوجه شهرهای اطراف بوده است. با معرفی بیشتر این بازار که در خیابان اصلی شهر تشکیل می شود و ساماندهی نحوه ارائه خدمات مانند استفاده از سایه بان ها و تابلوهای معرفی متحدالشکل و … می توان به رونق هر چه بیشتر این بازار کمک کرد.

 

نکته: لازم به ذکر است که پروژه های این چنینی جز با مشارکت فعال و همه جانبه شهروندان اجرایی نخواهد بود. در صورتیکه شهروندان نسبت به آن بی علاقه و بی اعتماد باشند با شکست مواجه خواهد شد. آشنا نمودن شهروندان در خصوص پروژه ای همچون بازآفرینی، نظرخواهی و شرکت دادن آنان در تصمیم گیری و اجرا از الزامات اجرای موفق چنین طرح هایی است. ترغیب شهروندان با ارائه بروشورهای اطلاع رسانی، برگزاری جلسات هم اندیشی بصورت دوره ای و موضوعی، باید انجام گیرد و در صورت موافقت و همدلی همه همشهریان به اجرا برسد. اجرایی شدن حتی بخش کوچکی از این طرح، می تواند تاثیر شگرفی در پویایی و سرزندگی شهر داشته باشد. یقین دارم شفت با مردمی فهیم، آگاه و دغدغه مند و پیشینه فرهنگی بسیار ارزشمند، پتانسیل تغییر مثبت و قرارگیری در جرگه شهرهای خلاق را دارد.