توسعه زیر ساخت‌های بهداشت و درمان گیلان در دولت شهید جمهور
توسعه زیر ساخت‌های بهداشت و درمان گیلان در دولت شهید جمهور
از حوزه صنعت و تولید که بگذریم از جمله بخشهای مهم و دارای اولویت در حوزه خدمات؛ بهداشت و درمان است.

به گزارش تیتر گیلان، چنانکه توسعه و تجهیز اورژانس بیمارستانی و آزمایشگاه‌های تخصصی بیمارستان‌های دولتی گیلان، احداث و راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه تخصصی و فوق تخصصی، بهبود زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در کنار توسعه زیرساخت آموزشی، راه‌اندازی بخش‌های سی. تی. اسکن در بیمارستان‌های دولتی، تامین تجهیزات سرمایه‌ای مراکز درمانی و بیمارستانی و راه‌اندازی پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای از اقدامات ارزشمند دولت مردمی رئیس‌جمهور شهید با تمرکز بر محرومیت‌زدایی و تحقق عدالت گیلان است.

تجهیز بیمارستان‌های دانشگاهی به دستگاه‌هایی از جمله سی. تی. اسکن، سونوگرافی، رادیوتراپی، ماموگرافی و دیالیز، بسترسازی برای استفاده بیش از ۱۳۰ پزشک متخصص دانشگاهی در کلینیک‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی، اصلاح و ساماندهی اعضای هیات علمی، توسعه کمی و کیفی در جذب اعضای هیات علمی، افزایش تعداد چارت اعضای هیات‌ علمی از ۴۴۰ به ۶۲۵ نفر، ساماندهی گروه‌های آموزشی در قالب ۶۴ گروه برای تمام دانشکده‌ها، استقرار بیش از ۲۰ هسته و شرکت جدید فناور برخی دیگر این اقدامات ارزشمند است.

کاهش مخاطرات زیست محیطی به دّلیل فرسوده بودن زیرساخت‌های تصفیه فاضلاب، به روز رسانی بیمارستان‌ها و واحدهای بهداشتی مستهلک و فرسوده، انعقاد ۴۶ قرارداد عمرانی از دی ماه ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ و افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های مختلف، بخشی دیگر از خدمات دولت سیزدهم در حوزه سلامت گیلان است. کاهش مخاطرات زیست محیطی به دلیل فرسوده بودن زیرساخت‌های تصفیه فاضلاب و اجرایی شدن طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال همگام با سراسر کشور نیز از جمله رهاوردهای دولت شهید رئیسی در حوزه سلامت گیلان است.

بخش دیگری از این اقدامات ارزشمند نیز شامل راه‌اندازی پایگاه اورژانس هوایی کشور در گیلان، اضافه شدن ۱۷ دستگاه آمبولانس پیشرفته به ناوگان اورژانس، افزایش پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی از ۶۲ به ۶۸ پایگاه، افتتاح نخستین مرکز کاشت حلزون شنوایی و تبدیل این استان به قطب کاشت حلزون شمال کشور و بهره‌برداری از دستگاه رادیوتراپی شتاب‌دهنده با انرژی بالا در بیمارستان رازی پس از ۱۰ سال است.

بهره برداری از ۳۰ دستگاه اکسیژن‌ساز، تجهیز آزمایشگاه مولکولی بهداشت در مرکز خدمات جامع سلامت رودبارتان، اضافه شدن ۳۰ تخت جدید ICU به تخت‌های ویژه بیمارستان رازی، توسعه بخش دیالیز مرکز آموزشی درمانی رازی با ۱۲ تخت با مشارکت خیرین و توسعه و تجهیز آزمایشگاه بیمارستان رازی با مساحت ۴۰۰ متر مربع گوشه‌ای دیگر از هدیه ماندگار دولت شهید رئیسی در حوزه سلامت استان است.

تجهیز و بهره‌برداری بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی جایگزین تالش بعنوان قطب غرب گیلان با پوشش شهرستان‌های اطراف شامل؛ آستارا، رضوانشهر و ماسال، تجهیز و بهره‌برداری بیمارستان جایگزین لنگرود بعنوان قطب شرق استان به همراه بیمارستان لاهیجان با پوشش شهرستان‌های اطراف و همچنین شهرهای استان مجاور(مازندران) را از جمله این تلاش ها در ارتقا حوزه بهداشت و درمان استان است.

ساخت بیمارستان ۴۲۱ تختخوابی لاکان رشت هم در دولت سیزدهم سرعت گرفت همچنین نخستین دستگاه CT آنژیوگرافی به مرکز آموزشی، درمانی قلب دکتر حشمت رشت وارد شد تا نظام سلامت استان در بخش دولتی به عدالت نزدیک‌تر شود؛ دولت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شهید جمهور در کنار توسعه زیرساخت‌ها و افتتاح طرح‌های بهداشت و درمان، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را هم اجرا کرد و برای اجرای دقیق آن مشوق‌هایی در نظر گرفت.

در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در گیلان کارهای ارزشمندی مانند راه‌اندازی کلینیک ویژه سلامت باروری و جوانی جمعیت، آغاز به کار مراکز سطح یک و ۲ درمان ناباروی در رشت، تالش و به زودی در لاهیجان، شناسایی افزون بر چهار هزار زوج نابارور و معرفی به بیمه برای دریافت خدمات بیمه‌ای، روند کاهشی سقط جنین با توجه به همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و بسیج مردمی، انجام چهار طرح پژوهشی در حوزه جوانی جمعیت، برگزاری نشست با طلاب جوان و خانواده در راستای تبیین وضعیت جمعیت و اقناع افکار عمومی، سوق نیات و منابع خیران سلامت به افزایش جمعیت و حمایت از خانواده‌های دارای فرزند در دهک‌های آسیب پذیر و برگزاری جشنواره چندقلوها انجام شد.