تاخت‌وتاز کرونا در گیلان/​۱۴۰۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند
تاخت‌وتاز کرونا در گیلان/​۱۴۰۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند
به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های گیلان بستری و تعداد بیماران کرونایی بستری‌شده در مراکز درمانی گیلان به یک‌هزار و ۴۰۵ رسیده است.

به گزارش تیتر گیلان  از رشت، بیش از یک ماه از آغاز شیوع موج پنجم کرونا در کشور گذشته و هر روز بر تعداد بیماران کرونایی در کشور افزوده می‌شود.

افزایش روند شیوع موج پنجم کرونا و طولانی شدن سویه دلتای این ویروس منجر به ایجاد نگرانی در میان کادر درمان و مسؤولان وزارت بهداشت شده است، زیرا  فعالیت گسترده سویه دلتا و نزدیک شدن سویه لامبدا زنگ خطر جدی را در کشور به صدا در آورده است.

به این منظور مسؤولان وزارت بهداشت همواره به ایجاد کامل پروتکل‌های بهداشتی در جامعه تأکید دارند چون فرسوده‌شدن کادر درمان، ایجاد برخی کمبودها در زمینه دارو، تجهیزات و نیروی انسانی می‌تواند روند شیوع کرونا در کشور را بیشتر کرده و بحرانی بسیار جدی را ایجاد کند.

عمده نگرانی کادر درمان در کشور عادی‌انگاری در جامعه است چون بی توجه‌ای به دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه همزمان با نزدیک شدن ویروس جهش‌یافته لامبدا به ایران قادر است روند ابتلا به کرونا را وخیم‌تر کند زیرا ویروس لامبدا نه‌تنها واکسن‌گریزی بسیار بالایی دارد بلکه میزان بیماری‌زایی آن بسیار بالاتر از نوع دلتا خواهد بود.

در ۲۰ ماه گذشته همواره با کوچک‌ترین تعطیلی مردم به گیلان سفرکرده و این استان را با بحران‌های جدی مواجه می‌کنند لذا همین امر سبب شد تا گیلان به یکی از استان‌های درگیر با کرونا تبدیل‌شده و اوضاع کرونا در این استان اصلاً مساعد نیست.

در یک ماه گذشته روند بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌های گیلان بسیار تصاعدی با افزایش مواجه بوده و این امر منجر به افزایش تخت و کپسول اکسیژن در گیلان شد به‌گونه‌ای میزان اکسیژن تولیدشده در گیلان ۳۰ و میزان اکسیژن مصرفی ۶۰ تن بوده است که این امر نشان‌دهنده شیوع کرونا در این استان می‌باشد.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در  ۲۴ ساعت گذشته  ۲۳۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های گیلان بستری و تعداد بیماران کرونایی بستری‌شده در مراکز درمانی گیلان به یک‌هزار و ۴۰۵ رسیده است.

در چند روز گذشته و با اعمال ممنوعیت تردد و ورود خودروهای غیربومی به گیلان، روند ابتلا به کرونا در این استان با کاهش نسبی مواجه شده است ولی همچنان شرایط شیوع کووید۱۹ در گیلان بسیار وخیم و قرمز بوده و بنا بر اعلام فردین مهرابیان  ۱۸۸ بیمار کرونایی به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند.

آن‌طور که مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گویند در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ بیمار بستری‌شده در بخش ICU بیمارستان‌ها افزوده و ۲۲۵ بیمار کرونایی در سراسر استان گیلان در وضعیت بدحال قرار دارند.

با توجه به شیوع طولانی پیک پنجم کرونا در کشور در صورت شکل‌گیری موج ششم نظام بهداشت و درمان کشور که نزدیک به ۲۰ ماه است در مقابل ویروس منحوس ایستادگی کرده با چالشی نگران کننده روبرو خواهد شد.