به گزارش تیترگیلان از رشت، میزگرد کریدور شمال جنوب در حاشیه برگزار نمایشگاه حلال و همایش جهان اسلام هفته گذشته در شهر کازان روسیه برگزار شد.
در این میزگرد به دعوت باشگاه کریدور شمال و جنوب به ریاست رمضان عبدل تیموف، وزیر اسبق قفقاز یکی از اعضای اتاق ایران روسیه به نمایندگی از منطقه آزاد انزلی نیز حضور یافت تا علاوه بر تشریح توانمندیهای ایران، شرایط را برای حضور تجار و فعالان اقتصادی در روسیه را فراهم کند.
سید جلیل جلالی فر، نماینده ایران در میزگرد کریدور شمال جنوب بیان کرد که کریدور شمال و جنوب فقط از راه زمینی آذربایجان و مسیر دریایی نیست لذا باید کشور همسایه مشترک ترکمنستان و قزاقستان و حتی ازبکستان نیز در اجلاس این باشگاه شرکت کنند.
به گفته عضو اتاق ایران روسیه، خطوط ریلی و جادهای کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان اهمیت فراوانی دارد و باید این کشورها در استراتژی مشترک دو کشور ایران و روسیه جهت فعالسازی این کریدور مهم نیز نقشآفرینی و همافزایی داشته باشند.
تسریع درراه اندازی کریدور شمال و جنوب و اقداماتی از سوی دولتهای ایران و روسیه و هند در حال انجام است، هرچند ناکافی است.
یکی از راهبردهای رئیسجمهور منتخب کشورمان و دولت جدید، توسعه همکاریهای اقتصادی با کشورهای همسایه خصوصاً با روسیه است و با توجه به سطح روابط گسترده ایران و روسیه، قطعاً شاهد توسعه پیوندهای اقتصادی کارآمد و بیسابقهای بین این دو کشور خواهیم بود.
همکاری اقتصادی مشترک ایران، روسیه، هند ظرفیت جدید ژئواکونومی در مسیر این کریدور مهم، موقعیت جدید ژئوپلیتیکی اقتصادی شکل خواهد گرفت.
به گفته جلالی فر، عضو اتاق مشترک ایران روسیه تکمیل توسعه زیرساخت بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی و اتمام اتصال خط ریلی به این بندر تا پایان ماه مارس ۲۰۲۲ و تکمیل ظرفیتهای مناسب انبارها و مخازن غلات و روغن مایع و مواد سوختی ازجمله اقدامات ایران در توسعه روابط با روسیه بوده است.
ناگفته نماند تکمیل توسعه زیرساخت بندر منطقه آزاد چابهار با مشارکت کشور هند، عملیاتی بودن بنادر در شمال و جنوب ایران که دارای همه امکانات لازم لجستیکی است، اعطای تخفیفات ویژه هزینههای بندری جهت کالاهای ترانزیتی توسط سازمان بنادر و کشتیرانی و راهآهن جمهوری اسلامی ایران و آمادگی کامل شرکت سهامی بیمهایران جهت خدمات بیمهای ازجمله اقدامات زیرساختی در حال انجام در قلمرو جمهوری اسلامی ایران است.
باوجود زیرساختهای فعلی بنادر جنوب روسیه و شمال و جنوب ایران در صورت اقدامات بخش دولتی در حوزه تسهیل مقررات و هماهنگیهای سازمانی بین دو کشور میتواند جابجایی کالاهای ترانزیتی در این کریدور بهسرعت انجام بپذیرد.
جلالی فر، عضو اتاق ایران روسیه میگوید: با توجه به اهمیت کریدور شمال جنوب متأسفانه کاهش اختیارات گمرک آستراخان موانع بزرگی برای تجارت با ایران و تجار ایجاد کرده است لازم است گمرک آستراخان همچون گذشته با اختیارات بیشتر و مستقل فعالیت کرده تا در ترخیص کالاها تسریع شود.
به گفته وی، لازم است جهت تسهیل در ترخیص کالا، رویه مشترکی بین سازمانهای نظارتی همچون استاندارد، قرنطینه و دامپزشکی دو کشور ایران و روسیه بهمنظور کنترل متدهای آزمایشگاهی و کنترل انطباق کالاها ایجاد شود.
وجود رسوب در رود ولگا امروز مهمترین چالش برای تردد کشتیها است. جلالی فر میگوید به نمایندگی از بخش خصوصی ایران اعلام میکنم آمادگی داریم با ثبت شرکت در منطقه لوتوس آستراخان، لایروبی نقاط مهم رود ولگا، با شرایط تسویه ( ۲۰% نقدی و ۸۰% تهاتر با کالاهای مورد درخواست بازار ایران ) را انجام دهیم.
امروز بزرگترین مشکل زیرساختی کریدور شمال و جنوب فرسودگی ناوگان دریایی است لذا تأمین اعتبار لیزینگ صفر بهره یا کمبهره حداکثر ۴ درصدی به بخش خصوصی ایرانی و روسی جهت ساخت ۲۰ فروند انواع کشتی ( رو – رو- و کشتی ویژه حمل کانتینرهای یخچالی و نظایر در کارخانجات کشتیسازی روسیه میتواند این مشکل بزرگ را حل کند.