کمیسیون فرهنگی تخصص کافی برای بررسی طرح صیانت از فضای مجازی را ندارد
کمیسیون فرهنگی تخصص کافی برای بررسی طرح صیانت از فضای مجازی را ندارد
نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با اصل 85 شدن طرح صیانت از فضای مجازی مخالف بوده، گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس توان و تخصص کافی برای بررسی و تصویب طرح صیانت از فضای مجازی را ندارد.

جبار کوچکی نژاد امروز در گفت‌وگو تیتر گیلان، در رشت با بیان اینکه یکی از طراحان طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس دهم بوده، اظهار کرد: تلاش‌ها منجر به نتیجه نشد و عمر مجلس دهم به پایان رسی درحالی‌که در حوزه فضای مجازی به‌شدت نیازمند وضع قوانین هستیم.

وی با بیان اینکه شدیداً مخالف تصویب طرح صیانت از فضای مجازی در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی بوده، افزود: در مجلس یازدهم به نمایندگان تأکید کردم که طرح صیانت از فضای مجازی باید در صحن مطرح شود تا همه در جریان کم و کیف تصویب آن قرار بگیرند.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متأسفانه اسم ما در لیست حامیان طرح صیانت از فضای مجازی منتشرشده، گفت: بنده معتقدم این طرح بسیار بزرگ است و پیش از تصویب باید فعالان اقتصادی، اجتماعی و کارشناسان ذی‌ربط دغدغه‌های خود را مطرح می‌کردند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت با بیان اینکه اکنون طرح صیانت از فضای مجازی برای اعمال نظرات کارشناسی به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده‌شده است، تصریح کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس توان و تخصص کافی برای بررسی و تصویب طرح صیانت از فضای مجازی را ندارد چراکه این طرح تنها شامل موضوعات فرهنگی و مجازی نمی‌شود.

کوچکی نژاد با بیان اینکه متأسفانه تصویب طرح صیانت از فضای مجازی نگرانی شدیدی در جامعه ایجاد کرده، خاطرنشان کرد: هر کشوری در دنیا قوانینی در حوزه فضای مجازی دارد و البته این قوانین در کشور ما باید حامی کسب‌وکار باشد و علاوه بر آن بر نحوه فعالیت پلتفرم‌های مجازی نیز نظارت شود.

وی با بیان اینکه هر پلتفرمی که در فضای مجازی ازجمله پلتفرم‌های خارجی وقتی وارد کشور می‌شوند و فعالیت می‌کنند باید به قوانین ما احترام بگذارند نه اینکه در امنیت و فرهنگ و اجتماع و حقوقی ما ورود کنند و ما هیچ قانونی در رابطه با آن نداشته باشیم، تصریح کرد: ممکن است برخی از پلتفرم‌های خارجی به دلیل وجود تحریم‌ها حاضر به دایر کردن دفاتر نمایندگی در کشور نباشند که این نیز خود جای ابهام دارد اما در مجلس باید به دنبال طرح‌ریزی برنامه بلندمدت جهت فعالیت پلتفرم‌های داخلی و توسعه خدمات آن‌ها باشیم.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور روسیه یکی از کشورهای موفق درزمینهٔ بومی‌سازی نرم‌افزارهای موبایلی و فضای مجازی است، افزود: این کشور توانسته هم جلوی فعالیت پلتفرم‌های خارجی را بگیرد و هم شبکه داخلی فضای مجازی خود را رشد و توسعه بدهد.

وی با بیان اینکه ایران نیز باید ابتدا شبکه فضای مجازی خود را داخلی و بومی‌سازی می‌کرد و پس از توسعه همه‌جانبه و فراهم کردن زمینه، محدودیت‌های تقنینی را در حوزه فضای مجازی تصویب می‌کرد، افزود: در حال حاضر هزاران شغل در فضای مجازی به وجود آمده و به‌هیچ‌وجه نگاه مجلس محدود کردن مشاغل و سایر فعالیت‌ها در حوزه فضای مجازی نیست.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی بر شفاف‌سازی ابعاد طرح صیانت از فضای مجازی تأکید کرد و گفت: به‌هرحال طرح صیانت از فضای مجازی تصویب‌شده و تمام تأکید ما تشکیل کمیسیون مشترک از تخصص‌های مختلف است تا به‌صورت آزاد وکلای مجلس بتوانند نظرات خود را بدهند و مردم نیز از طریق صداوسیما ناظر بر تصمیمات مجلس باشند.

انتهای پیام/