شهرمان، شفت، حال خوبی ندارد
شهرمان، شفت، حال خوبی ندارد
به عنوان یک شهروند آشنا به مسائل و معضلات شهر شفت با دغدغه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، با جدیت به این باور رسیده ام که حال شفت خوب نیست. این کسالت شهر البته سابقه ای طولانی داشته و مربوط به چند سال اخیر نمی باشد؛ بی شک ریشه یابی آن نیاز به مطالعات اجتماعی جامعی دارد.

به گزارش تیتر گیلان، ابراهیم هوشیار در یادداشتی نوشت: متأسفانه نه تنها ردپایی از توسعه یافتگی در شهر دیده نمی شود، بلکه نشانه هایی از عقبگرد نیز به طور چشمگیری قابل مشاهده است. برای درک این مهم کافیست در کوچه پس کوچه ها و خیابانهای شهر قدم بزنید و پای صحبتهای همشهریان بنشینید که چنان از بهبود اوضاع شهر ناامید هستند که مطالبه هایشان در حد درخواست یک ماشین شن و ماسه برای تسطیح کوچه و یا تعدادی لوله سیمانی برای پوشش فاضلاب شده است. بجای توقع زیست در شهری پویا، سرزنده و در حال توسعه به زندگی در شهری ساکن و بدون جنب و جوش تن داده اند. موج مهاجرت از شهر شفت به مرکز استان و دیگر شهرها، دلیلی جز عدم رضایت از زندگی در شفت ندارد؛ مخصوصا در جوانان.

مطابق نظر بزرگترین شهرسازان و برنامه ریزان شهری، توسعه همه جانبه یک شهر جز با احساس مسئولیت و مشارکت همه شهروندان میسر نخواهد بود. برای داشتن شهری با نشاط، در درجه نخست لازم است همه شهروندان در سرنوشت شهر خود دخیل باشند. باتوجه به غنای فرهنگی مردمان شفت و ظرفیتهای بیشمار شهر در زمینه های مختلف، شفت از پتانسیل بالایی برای بهبود اوضاع، جذب سرمایه گذار و ایجاد اقتصادی پایدار برخوردار است. آگاهی سازی، ایجاد گروه ها و تشکل های مردم نهاد فعال و دخیل کردن شهروندان در تصمیم گیری های خرد و کلان شهر می تواند به توسعه آن منجر شود.

به شخصه باور دارم که با هم اندیشی و همکاری هم می توانیم با دمیدن روحی تازه در کالبد شهر، به رونق آن کمک کنیم.